tisdag 10 maj 2011

Kan man få lite hjälp?








Jag har troligtvis höga krav, men det är så vansinnigt svårt med namn. Hjälp mig! Jag är väldigt nöjd med min dotters namnkombination och vill få till något lika bra denna gång. Om nu ultraljudsbilderna inte ljuger för oss så väntar vi på lillebror nu. Men det är svårare med pojknamn, de känns som de är färre?

Alla har säkert namn som de associerar till något negativt och sådana namn stryks ju rätt snabbt. Sen vill jag inte att de ska rimma på något olustigt och det får heller inte börja på bokstaven D eftersom initialerna då blir tråkiga. Namnet ska inte vara varken jättevanligt, eller ovanligt. Inget "hittepå"-namn och gärna skandinaviskt. Jag vill också att hela namnkombinationen ska ha en klang, och det mina vänner, det är inte det enklaste att få till. Speciellt inte om man helst vill ha tilltalsnamnet först.

För tillfället smakar vi på ännu ett E-namn. Jag hade ingen idé om att de båda skulle börja på samma bokstav, men det kanske slutar så. Men ni kan väl hjälpa mig med några fina namn? Och strunta i alla mina krav, för jag sorterar ju därefter i vilket fall ;-)

9 kommentarer:

  1. Jag tyckte att det var så svårt att komma på flicknamn när vi väntade Max, pojnamn hade vi förslag av i massor men det slutade ändå med ett namn som vi inte ens hade pratat om. Så kan det bli :)

    Jag gillar det lite gamla stuket på namn, här kommer mina förslag:

    Elmer
    Edvin
    Elis

    SvaraRadera
  2. börjar med svara på din kommentar: ja sammandragningarna kommer när jag går i min vanliga takt...vet inte hur jag ska försöka ta ner på takten när jag är ute och går. annars går det hyffsat. putsade fönster igår och fick vila efter 3st för det blev lite jobbigt.
    annars går det bra med det. hade dock nån konstig strålning mot framsida lår imorse så jag nästan inte kunde gå. nån sorts foglossnings-shit.. =)

    Namn:
    Har du nått namn som du vill ha som andra namn? typ släktnamn eller nått du tänkt ut redan?
    iaf Elias gillar jag. Passar med E:s namn tycker jag.
    (W)Vilmer
    Edvin (som föregående talare)
    Oskar
    Emil
    Alfred (tycker jag är tufft)
    Dessa har legat på min lista men jag fick strycka efter att ha gått igenom närmsta kretsen av vänner och bekanta (och deras barn)
    vi är oxå ute efter killnamn men jag vill ha långt men j vill ha konstigt ;)
    kramen

    SvaraRadera
  3. Ett namn skall föräldrarna ge sina barn ; det är sâ personligt och skall bâda stärka och skydda barnet, pâminna om släktens trygghet. Du behöver inte ge barnet ett namn meddetsamma, som i Frankrike, utan kan vänta ett tag för att iakta barnet och hitta en namn som du tycker passar. Välj ett namn som barnet inte behöver skämmas för och lât även det följande namnet vara vanligt sâ att barnet eventuellt själv kan välja det som tilltalsnamn nâr barnet blivit vuxet.

    Gammelmor i Paris

    SvaraRadera
  4. Spännande med en lillebror. Inte så länge kvar nu heller. Hoppas allt flyter på bra för dig. Edvin, Alfons, Daniel, Isak och Lukas, bland många andra, tycker jag är fina killnamn. Och de skulle passa med E :-). Sen är det bra att de bara är tvåstaviga för då blir det bra klang om man kombinerar med andra tvåstaviga eller trestaviga namn. Om man har ett trestavigt namn allra först är det svårt att få till bra flyt tycker jag. Men sen vad man tycker låter bra eller ej är ju högst individuellt. Våra killar heter Joel Erik Daniel och Alfred Ivar Erik (är inte helt nöjd med flytet i Alfreds namnkombo, men det fick bli en kompromiss och låter bättre om man tar med efternamnet också :-). Lycka till!!

    SvaraRadera
  5. oj det där är ju jättesvårt!

    SvaraRadera
  6. Axel är ju mitt favorit kill-namn, såklart. ;) Namnen som vi funderade kring till Olivia var: Oskar, Max, Theo, Albin och Noel. Då hade vi redan valt bort Arvid, Emil och Oliver bara för att de fanns så pass nära i släkten redan.

    SvaraRadera
  7. Hej!

    Mina namnförslag är;

    Edvin
    Elis
    Elmer
    Ebbe

    Kramar från Maria på Granstigen

    SvaraRadera
  8. Här bollar jag bara på . Eilert, Ebbe. Einar. Erik. Pelle. Edvin, Eije/Eje, Egon, elme, Eddie, bara namn på e nästan :-) om Maja var en han hade hon/han hetat Holger :-) min farfar hette Sixten och hans bror Holger och jag bara älskar denamnen! Så jag röstar på Ellen och Holger :-)


    Annars gillar jag alfons, Svante (som Marias lille) Sture sven, vilmer Vilgot


    Ååååå jag tycker det finns så många fina!!!

    SvaraRadera