onsdag 11 maj 2011

Hemkokt kräm

Igår kom jag över lite rabarber och blev direkt sugen på rabarberkräm. Av flera olika anledningar blev det inte gjort igår. När jag vaknade imorse hade jag fått nyhetsbrev utav en av alla receptsidor på nätet. Baka med rabarber. Jag kunde dock inte släppa min kräm!
















Som vanligt blir allt jag gör gjort på en höft. Men såhär gjorde jag i vilket fall. Jag sköljde, skalade och bitade rabarbern (ca 500g). Sen kokade jag upp en halvliter vatten med cirkus 1 dl socker. Därefter fick rabarbern koka sönder. Jag blandade 3 msk potatismjöl i lite vatten och hällde sedan försiktigt i krämen. Då tjocknar den fort och är färdig i princip samma sekund.
















Just rabarberkräm var något jag inte tyckte om som liten! Jag tyckte inte om det trådiga och (sura)syrliga. Men åh, idag smakade den fantastiskt gott! Jag hade kunnat äta ett par portioner till, men då blir det inget över till resten av familjen.

3 kommentarer:

  1. åååååhhhhh vad gott. jag tror jag måste hem till mamma och se om hennes rabarber har kommit upp...annars har det kommit några korta här på framsidan av vårt hus. åhhh det är absolut godaste krämen ever. kramen

    SvaraRadera
  2. Å rabarberkräm är verkligen kalasgott. Gudars så sugen jag blev på det nu :-)

    SvaraRadera
  3. oh det där är ju så gott!

    SvaraRadera