lördag 2 april 2011

Morgondagens middag


Att göra stek är något som mamma lärt mig. Det är busenkelt men det tar sin lilla tid! Det här är söndagsmiddagen som puttrar.

Jag lagar helst skinkstek och saltar kopiöst mycket. Sedan pepprar jag med både svart- och vitpeppar. Därefter steker jag snabbt så steken får yta och häller sedan på vatten som den får puttra i. En timme per kilo kött är ett bra riktmärke! I skyn som blir häller jag på matlagningsgrädde och vips är middagens sås också fixad! Ett tips!

1 kommentar:

  1. Cool ! Jag lagade precis samma igâr men folietäckt i ugn för första gângen, späckad med katriplommon, fast de blev nästan en flopp dâ jag lade till en morot som slokade ensamt i kylen. Hur mycket skall man salta och peppra ?? Steken smakade inte mycket, eller ingenting och sâsen blev bättre med grädden, men nâgot blev fel för den smakade inte som förväntat. Blir det bättre om griskfilen ligger i nân stark lag innan ? Vâr grekiske kebabkock lägger fârköttet i en stark lag innan och det smakar ljuvligt sen, men vill inte tala om ingredienserna. Fast jag vill ju ha en sötsur mild gräddsâs....
    Har ni nâgot bra recept ?

    Gammelmor i Paris

    SvaraRadera