fredag 15 april 2011

En professionell man

Innan vi bestämde oss för att köpa huset anlitade vi en besiktningsman. Till en början kändes det som ett tråkigt utlägg men när vi gick från huset, fyra timmar senare, hade jag önskat att vi haft direktkontakt via örsnäcka till denne mannen. Precis som när jag körde bil första gången utan pappa. Huset besiktats med väldigt goda resultat för att vara byggt 1942 och besiktningsmannen uttryckte sig imponerad.

För egen del är jag idag inte mest glad över att huset på papper inte hade några större brister, utan över all den information och kunskap vi fick under besiktningstimmarna. Jag skulle rekommendera varenda en av er att anlita denna firma. En mycket profesionell man. Utan hans information och förklaringar hade vi garranterat prioriterat fel gällande underhåll och renoveringar.

Vem kunde t ex tro att de dummaste saker man gör i ett sådant gammal hus är att byta fönster och tilläggsisolera? Hade vi bara läst energideklarationen hade vi prioriterat just de två sakerna. För det var precis vad som stod där. (Men då ska ni veta att de utförs efter EU-mall och inte med någon hänsyn till just ditt objekt). När jag gick från besiktningen tänkte jag, att all den kunskap som han hade, den skulle jag också vilja besitta.

2 kommentarer:

  1. jag förstår inte riktigt. ska ni inte prioritera tilläggs-isolering och fönsterbyte?? varför är det inte bra?? tyckte jag skulle va bra så man inte får frysa =)
    kramen

    SvaraRadera
  2. Det vore intressant att fâ veta vilka 3 punkter experten prioriterar när man skall renovera ett gammalt (timmer)hus. Fast sâ gammalt var det väl inte ?? Int var det väl över 100 âr ? Har sett en norskt timmer/stavkyrka anno 15-1600talet i bergen mellan Tjeckien och Polen inköpt av kejsaren av Österrike-Ungern och hans brorsdotter som tyckte den var söt. Själva kyrkorummet omgavs av en bred gângväg som lâg mellan ytterväggen och kyrkorummet och som användes för att byta eller sälja varor, stämma träff etc. Kunde jämföras med ett omgivande växthus kanske som används i vissa ekohus..... int dumt i alla fall.
    Nu spänner vi öronen för att lyssna till denne mannen.
    Gammlemor i Paris

    SvaraRadera