tisdag 2 augusti 2011

Bit ihop eller bryta ihop

De senaste dagarna har alternativ två känts närmast. Vad jag önskar att jag räckte till och att jag fick sova. Jag fungerar inte som mamma, sambo och medmänniska utan sömn!

Amning i all ära men jag kommer inte kämpa som med E. Denna gång har jag mat och ammar utan smärta men jag överväger starkt att börja med nått mål flaska för att själv få möjlighet till återhämtning. Och en paus ibland. Det kan kanske verka knepigt när V endast är sju veckor men en natt som skulle kunnat ge åtta timmars sömn har gett mig fyra, uppdelat på tre sovpass. Det börjar kännas och nu går snart T tillbaka till arbete. Barnen är mitt allt, men som jag gruvar mig att själv ro ihop allt...

4 kommentarer:

  1. Det är ännu jobbigare att gâ upp och värma en flaska mitt i natten, tyckte jag, som hade tur, för nâgra veckor efter hemkomsten frân kliniken, sov mina babys hela natten i barnrummet frân 22.00 till 6.00 pâ morgonen sâ dâ jag fick en bra dygnsrytm och kunde ibland unna mig en siesta efter lunch. Baby sov allra först i en carry-cot bredvis min sâng sâ det var bara att hala in den till bröstet, när den började grâta, byta blöjan pâ samma gâng och somna om. Hur lätt som helst och sâ härligt med en gosig baby liggandes under armhälan. Svärt att inte somna bara....
    Fina minnen pâ äldre dagar. Saknar att mina barn inte bodde i närheten sâ jag kunde njuta och umgâs med mina barnbarn innan de blivit stora.
    Modersmjölken bygger upp immunförsvaret, sägs det, men i svensk miljö finns det kanske inte sâ mânga elaka bakterier som i den internationnella floran här nere.
    Om du är trött mâste du se till att fâ sova ut ordentligt nâgra gânger i veckan âtminstone tills du bestämt vilka skall bli dina nya vanor.
    Sâ jätteroligt med en ny baby och ett nytt hus att bo in. Det skall nog gâ fint skall du se !!
    Kram
    Gaammelmor

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Brukar inte kommentera bloggar, men jag skickar lite styrka till dig! Jag har själv två små som det skiljer 16 månader mellan. Lillan är redan 5 månader och det blir lättare med tiden! Man får in lite rutiner och bebisen sover bättre på natten. Den första tiden ensam med barnen är jättetuff, jag vet! Först efter 4 månader blev det lättare för mig. Kämpa på så kommer du kunna njuta fullt ut av barnen snart! :)/Emilia

    SvaraRadera
  3. Du räcker till som du är, du är helt säkert världens bästa mamma dessutom. Styrka till dig, hoppas du får lite sömn inatt. Stor KRAM / lillasyster

    SvaraRadera
  4. Du gör det jättebra Frida. Många kramar till dig... Jessica

    SvaraRadera