söndag 29 januari 2012

Pärstamp?

Jag har på mina loppisrundor sökt efter ett köksredskap. Ett i gammal utformning, som slår alla nytillverkningar. Tyvärr utan framgång! Idag tänkte jag att jag skulle ta till nätet som hjälp. Men hur lätt är det när man egentligen inte vet vad det man söker efter heter?

Pärstamp? Potatisstamp? -stomp? Men så till slut..

"Potatisstöt är ett köksredskap som används för att mosa kokt potatis (eller andra rotfrukter) för att göra mos. Den används vid tillagning av bland annat potatismos och rotmos. Ett alternativ om man ska göra potatismos är att använda en potatispress. Potatisstöten är ett väldigt vanligt förekommande köksredskap i Västerbotten, och kallas där för Pärstamp, medan själva potatismoset kallas för Pärstampa. I Västerbottens grannlän används redskapet dock inte alls i samma omfattning" Källa: Wikipedia

Tyvärr hittade jag ingen på nätet heller. Så jag går väl fortsätta leta! Nu vet jag ju ialla fall vad jag söker. Och ni som vill hjälpa mig.. Jag söker bara efter en äldre variant likt den på bilden.

6 kommentarer:

  1. Jag har en sâdan som jag kallar min potatismosare :) den är praktiskt och lätt att spola ren.
    Den är sâ vanlig att du inte kan ha problem med att hitta den i storköpen.
    G-mor

    SvaraRadera
  2. http://m.rum21.se/sv/artiklar/masher.html

    Men priset? Tror du hittar en fin på någon loppis för en femma :-)

    SvaraRadera
  3. Det fanns en på Nbc förra veckan! Kanske är kvar?!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset om NBC! Ska kolla det i veckan!

    Suris: Hm, ja den såg bra ut! Men kanske i dyraste laget. Men tack för länken ifall jag inte hittar någon.

    G-mor: Problemet med de flesta nya är att jag inte gillar utformningen.

    SvaraRadera
  5. vet inte om du hittat en ...men idag hängde en med exakt samma form och mönster bland besticken på Nbc.

    SvaraRadera
  6. Bättre mosastöt går inte att uppbringa!

    SvaraRadera