torsdag 19 januari 2012

Hur dagen började?

Jo, det började med att lillebror vaknade onödigt tidigt.. efter fem nångång. Jag tittade lite senare ut och förstod att jag inte skulle kunna backa ut bilen ur garaget. Det fick bli att gå till dagis. Sambon var redan på jobbet och jag började skotta, men insåg fort att jag inte skulle hinna få undan all ny snö innan vi var tvungen att gå. Jag satte lillen i vagnen och bad E gå uppför vår väg. Men hon vägrade och lillen var trött och skrek. Så jag fick lyfta i de båda i vår gigantiska syskonvagn och ploga oss uppför vägen.

Helt slut och väl frammde på dagis ville E inte säga hejdå. Men lillebror hade ialla fall somnat. På vägen hem kunde jag se hur alla hus plötsligt slocknade. Strömlöst igen. Jag tog tag i skottningen och hann köra snöslungan ungefär halva vägen mot gården innan lillebror var vaken. En sån tur då att svärfar redan var på väg för att hjälpa mig. In och koka välling och varma vatten på gasolköket. (Nu är jag snart en riktig hejare på det där!)

Ett större snöfall här verkar ofta resultera i strömavbrott. Till saken ska tilläggas att innan jag flyttade hit aldrig i mitt liv varit med om strömavbrott längre än kanske en kvart. Fyra timmar höll det i sig idag och numer känns det nästan överkomligt. Idag var det ju dessutom mitt i ljusan dan, med bara ett barn hemma och dessutom kom Sandra på besök och surrade bort lite tid.

Jag skulle inte för allt i världen byta all vår snö mot regn, slask och plusgrader. Men något mellanting måste det väl ändå finnas? Snödjupet mitt på gården är drygt 80 cm. Och redan imorgon faller minst 10 cm till.. Håller ni en tumme för att vi slipper mer efter det?


(Fungerar det bättre att kommentera nu? Har ändrat lite i inställningarna.)

4 kommentarer:

  1. Helt galet att vi bor i samma land! Jag har i princip inte sett någon snö i år. Har gått i vårskorna hela vintern och misstänker starkt att jag kan behålla dem på tills det blir vår på riktigt!

    SvaraRadera
  2. Ibland kan det vara riktigt mysigt med strömavbrott men i din situation så förstår jag att charmen med det kan försvinna lite. =) Keep up the good work! Kram

    SvaraRadera
  3. Ojdå, det verkar inte ha varit den bästa starten på dagen... Vädergudarna kunde ha delat med sig lite så att hälften föll hos dig och hälften här nere hos mig, saknar snön i år!

    SvaraRadera