tisdag 15 november 2011

Rödbetskok

Jag tycker att det är roligt att prova på saker jag aldrig har gjort. Och denna gång fick det bli att lägga in rödbetor. Kanske till nästa år att vi sätter själva, men i år köpte jag dem i affären. Liksom mycket annat jag provat, så var det ju ingen konst alls!

Koka rödbetorna 25-45 minuter beroende på storlek. Lägg dem sedan i kallt vatten. Koka upp lag av ättika, vatten, kryddnejlikor och socker. Skala och skiva rödbetorna och lägg sedan ner dem i lagen ett par minuter. Häll sedan över på burkar! Färdig att äta på ett par dygn.

Så tillsammans med diverse andra burkar med sylt, saft, marmelad och gele står nu även tre brukar med rödbetor i matkällaren! Det är himlarns hemtrevligt att ha sitt eget lilla lager :-)

3 kommentarer:

  1. Du är så huslig! Du får tom mig att vilja göra storkok...hehe

    SvaraRadera
  2. Absolut ! Speciellt om du har tillgâng till billiga râvaror. Men kolla konserverna under vintern. Jag torkade ankbröst som jag gnidit in med salt o peppar och hängde upp i källaren. De hâller sig hela vintern och är goda lâckerbitar till fest. Jättedyra om du skall köpa dem torkade. Jag har köpt kokta rödbetor som jag strimmlat med äpple, majonäs, grädde, persilja, socker för att fâ fram den smaken pâ salladen man brukade köpa till smörgâspâlägg. Det funkar om man prövar sig fram och noterar hur mycket man lägger av varje ingrediens i som i skolköket. Du gör dina specialiteter och fyller skafferiet undan för undan. Inflationen kommer att stiga kraftigt till möjliga +5% nästa âr i Europa, antagligen även Sverige, sâ det är bara bra att man inreder sin jordkâllare eller skafferie för framtida behov om man har familj.
    G-mor

    SvaraRadera
  3. Ack, den som hade en matkällare! Själv har jag varit tvungen att göra en marmeladhylla i skafferiet för att skafferiet blev för fullt!

    SvaraRadera