söndag 27 november 2011

Lussebullar med mandelmassa

Idag har jag bakat lussebullar. Eftersom jag inte har tålamod, eller tid, att stå och göra traditionella lussekatter valde jag att göra likt vanliga vetebullar fyllda med smör och mandelmassa.

Recept:
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
1,5 dl socker
250 g Kesella 10%
17 dl vetemjöl

Jag är inte stormförtjust i mandelmassa, men med rätt mängd tycker jag om det. Jag använde ca 75g smör och 200 g mandelmassa, men de som är mer förtjust än mig skulle säkert fördubbla mängden mandelmassa. Hälften av bullarna fick också lite russin i sig.

2 kommentarer:

  1. Håller med om att det inte får va för mycket mandelmassa. Det ska bara va lite smak av det för annars tar det så lätt över och blir sliskigt.

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott det ser ut! Det här ska jag absolut prova :)

    SvaraRadera