tisdag 20 december 2011

Att tala med okända

Häromdagen, samma dag som jag klippte mig, så pratade jag med flera för mig okända människor. Då började jag reflektera över hur olika det ändå är att bo i en stad och att bo såhär.

Det började hos frisören.
När jag hade klippt mig färdigt kom en äldre kvinna fram och sa "Åh, jag såg när du kom. Att du vågade klippa bort ditt långa hår! Men det blev jättefint. Verkligen jättefint!"

Sen var jag med lillen på vårdcentralen.
Jag satt ensam i väntrummet tills en äldre dam kom in. Hela väntsalen var tom men hon valde stolen bredvid mig och hennes första fråga var "Är det du eller barnet som är sjuk?" och sen gick hon igenom sin sjukdomshistoria.

I kön på Apoteket träffade jag en man.
Han började prata med V, drog till hans strumpor och gullade med honom. Han beklagade sig lite över väntetiden och sa sen "Jag tycker det är bra med roliga historier, ska jag dra några?"

Vid alla dessa tillfällen kände jag mig lite chockad men på vägen hem log jag för mig själv. Det är ändå rätt mysigt. Varför ska vi sitta stela och tysta och vänta på vår tur när man istället kan ge någon lite glädje? Kvinnan hos frisören hade inte behövt ge mig de orden, damen på vårdcentralen hade inte behövt vara nyfiken men hade heller inte fått lätta sitt hjärta om hon inte gjort det. Och mannen på Apoteket gav mig den dagens skratt.

3 kommentarer:

  1. Hej! Ja, du får ta en tripp till Skorped och till Lunds affär. Finns mycke saker där.. Vet inte hur mycket som var av märket Bloomingville, men litegranna fanns i allafall.. =)

    SvaraRadera
  2. Hej Emma,Det är inte mängden av prylar i Skorped av märket Bloomingville; som fâr dig att prata med okända. OK, det är ibland mÔjligt, men det beror pa andra saker. Lust och inspiration kanske....man är ju aldrig tvungen, eller ??
    G-mor

    SvaraRadera
  3. Jag älskar verkligen när det händer att man bara börjar prata med nån. I köer är jag expert på att börja prata med nån, vet inte varför. Och är nån av barnen med så är det kört. I kön på ica har många äldre börjat prata med mig. Helst om hur hjälpsam Max är när varorna ska upp på bandet.

    SvaraRadera