måndag 14 mars 2011

Saftning

Något som jag börjat uppskatta sedan jag flyttade hemifrån är bär. Att få fylla frysen med egenplockade bär är rena lyxen! Dessvärre är nu både mina blåbär och röda vinbär slut. De sista blåbären gick till sylt och ikväll blir de sista rödvinbären till saft. Rödvinbärssaft med vanilj. Lingon har jag dock så det räcker bra länge till. Och tranbär, som jag plockade för första gången i höstas. De ska med hjälp av en vänlig tant i byn någon dag framöver bli till tranbärsgele! Man får lära av de som kan.















Här är ett annat väldigt bra recept som man kan använda röda vinbär till! Om ni nu har plockat in sedan i somras vill säga! (Jag har även provat att byta ut bären mot blåbär, hallon osv. Funkar nästan lika bra! Men med rödvinbär får man en syrlig och god kaka.)

Rödvinbärskaka

2 ägg
2,5 dl socker
2,5 dl vetemjöl
75 g smält smör
+  röda vinbär

Vispa ägg och socker hastigt. (Skippa elvispen!) Rör sedan i vetemjöl och smör. Häll smeten i en smord och bröad springform. Strö röda vinbär ovanpå. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader ca 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar