onsdag 1 februari 2012

Egen fågelmat

Vi har enormt mycket hungriga småfåglar här. Utöver 25 kg solrosfrön och 10 kg viltfrömix så har också ett antal talgbollar, ett gäng äpplen och några påsar med nötter gått åt. Så idag bestämde jag mig för att prova något jag såg i en tidning en gång..



Jag smälte cocosfett i ett vattenbad och blandade därefter i viltfrömix. Sedan hällde jag upp kladdet i muffinsformar och ställde ut det i kylan för att stelna ihop. Nu är de färdiga! Det är bara papperet som ska loss, ett hål som ska spikas och ett snöre som ska hängas dit. Sen ska fåglarna få smaka!

4 kommentarer:

  1. Wow vilken tjusig fågelmat, inte illa inte :-)

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Åh, så smart. Hoppas de gillar't!

    SvaraRadera
  3. Mysigt med eget pyssel. Nästa gång för att slippa extra bök. Knyt snöret och tryck ner i massan innan du ställer ut den för att stelna.

    SvaraRadera
  4. Å, vilken kul grej. Inte minst för fåglarna som får lite extralyx!

    SvaraRadera