måndag 6 augusti 2012

En första tur

Något som är bra med att hösten närmar sig är att skogens alla bär mognar! Idag har vi varit en första sväng i skogen för att plocka blåbär. Jag som varit så vansinnigt rädd för vildmarken njuter allt mer av att komma ut och idag hade vi en jättebra förmiddag i skogen. Hem kom vi med tio liter blåbär som nu precis är färdigrensade och infrysta.

Under de första åren vi var tillsammans och inte hade barn fick jag nästan ont i öronen av att vara i skogen. Jag upplevde det som alldeles för tyst och dessutom var jag livrädd allt som råkade röras. Jag vill verkligen vistas i skog och mark och jag vill lära barnen att trivas där. Jag skulle ljuga om det inte var så att denna tjej inspirerat mig mycket. I sommar har jag längtat efter tid med T i stugan! Till enkelheten, den totala tystnaden, där man får sitta still tills man drabbas av stugkoma och får somna till sparkande eld och Karlavagnen på radion.

(Bilden är från dagens kvällsdopp som dottern tappert gjorde i ett 16-gradigt badvatten).

3 kommentarer:

  1. SÅ mysigt det ser ut, trots graderna i vattnet!
    Alla är så duktiga att plocka bär. Jag har dom runt husknuten men kommer mig inte för att plocka ändå, måste skärpa till mig!!
    Blir det hjortron ni plockar nästa sväng?
    Att lyssna på tystnaden är en av anledningarna till att jag älskar att vara i vår stuga i norr, det är så underbart, ska det plockas bär får det nog bli där nästa år;)

    SvaraRadera
  2. Har ett inlägg om stugan idag, den ligger ca mitt emellan Ö-vik och Umeå och så en bit in i landet:)

    SvaraRadera
  3. Åh, blåbär. Underbara lilla blå. Måste nog söka mig till någon skog snart också! :)

    SvaraRadera