lördag 25 augusti 2012

Det här är hemma

Jag tänkte på en sak på väg hem från jobbet idag. Att aldrig sedan jag flyttade hemifrån mamma och pappa har jag känt mig lika hemma som jag gör nu. Jag har flyttat nästan en gång per år innan vi flyttade till huset. I varje lägenhet har jag känt att jag vill vidare - till något större, något barnvänligare, ett annat område, ner på markplan, bättre planlösning, något eget osv.
 
Att flytta hit var för mig tufft länge, jag skulle inte trott på den som sa att jag idag skulle känna såhär. Men jag har verkligen landat! Jag saknar min familj! Ofta och mycket. Jag saknar närheten, tryggheten, utbudet och möjligheterna som Umeå hade. Ja, ibland blir jag arg på mig själv som inte tog till vara på och uppskattade det mer. Och ibland tänker jag tanken hur det skulle vara att flytta tillbaka. Men jag vill inte. Jag känner mig hemma nu! Vi trivs i huset, barnen trivs på dagis, vi har båda jobb och nya bekantskaper har äntligen blivit relationer. Nu har vårt liv startat på riktigt här! Här har vi våra framtidsplaner och jag riktigt känner hur livet de senaste månaderna verkligen har tagit fart.

6 kommentarer:

  1. Härligt Frida, det är just så det ska kännas i ett riktigt hemma!!
    I sin egna familj med man och barn. man ska kunna känna harmoni och hemkänsla för att kunna bygga forma livet som man önskar. Umeå står kvar dit kan ni fara på semester eller bara för en helg. Träffa gamla vänner och den delen av familjen som finns kvar där. Låta barnen få sina förlängda rötter med far och mor föräldrar det kan skapa trygghet och är berikande för alla
    önskar er en fin söndag kram från Kristina

    SvaraRadera
  2. Känner som du. Jag har också flyttat en gång per år i snitt sen jag flyttade hemifrån. Till lägenhet hela tiden, och aldrig känt mig hemma. Tills vi hittade det här huset för fem år sedan. Det var kärlek direkt och vi vill aldrig flytta härifrån. Det här är hemma för mig, lugn, trygghet och harmoni. Så skönt!

    SvaraRadera
  3. Härligt när man äntligen har hittat hem :) kram Diana

    SvaraRadera
  4. Vad härligt det låter!
    Visst är det så att där man har sin älskade familj där trivs man!
    Sen är ju inte Sverige större än att det är rätt nära till allt ändå, lagom avstånd till det mesta:)
    Lät lite mysigt med en solresa också, har inte känt mig sugen på många år men i år har en liten längtan smugit sig in även här;)

    SvaraRadera
  5. Så underbart, att ha hittat hem. det där är verkligen en underbar känsla. Jag känner precis likadant här i vår nya lya. Jag älskar den och jag är så hemma här.

    tack för din fina kommentar inne hos mig!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att det känns bra. Längtar verkligen till hus jag med. Har så många idéer jag vill göra. Kram på er

    SvaraRadera