söndag 11 september 2011

Älgjakt

Nu är det jakttider! Plötsligt är det mer liv och rörelse på byn före klockan sex än vid tiotiden på helgmornarna. Det är en intensiv tid på året och jag kan inte riktigt tycka om den. Men man kan ju inte dela alla intressen. Egentligen är det kanske tur att man inte gör det. Och förhoppningsvis får vi lite vilt till frysen innan det är över.

T säger att det här är den bästa tiden på året. Jag földje med i fjol för att övertygas, men var less och tog bilen hem redan vid lunch. Att sitta på pass var inte min riktigt grej. Ändå funderar jag på att ta jägarexamen, bara för att. Om det inte vore för skjutningen hade jag säkert redan gjort det. Jag har så usel teknik. Kommer den dagen garanterat bli utskrattad när jag kommer till skjutbanan och inte kan blunda med ett öga! Men det kanske man kan bjuda på? :-)

6 kommentarer:

  1. Hum, jakttider...dâ finns det inga karlar kvar pâ kontoren utan den franska sekreteraren i Paris mâste hitta pâ fantasifulla ursäkter till otâliga kunder i Frankrike : hela fabriken har en svâr och lâng influensa till vidare....:).

    Tänk att alla hade flera gigantiska frysboxar med älgkött och hare för hela âret.

    Har tittat pâ Luddes vidéofilmer om mysiga Sollefteâ...underbart vackra - och Ângermansälven sett frân hembygdsgârden är sâ vidunderligt skön.

    G-mor

    SvaraRadera
  2. Du kan ju prova med En sån där ögonlapp som skidskyttarna har 

    SvaraRadera
  3. Vännen, skyttet var det roliga med att ta jägarexamen! Jag hade skjutit med hagelgevär en gång innan.. men de lärde mig på plats och jag klarade alla tre moment på samma dag. Det var hur roligt som helst!

    SvaraRadera
  4. Men eller hur! Funderar också på jägarexamen, fast jag vill nog inte heller skjuta nåt. Mest ha kunskapen och kunna gå ute i skogen :)

    SvaraRadera
  5. Ha, träna ute med ett/tvâ gevär/pistol pâ 20 tomma konservburkar i rad ! Pa 10 meters avständ framför en hög mur. Det är kul och hur lätt som helst.

    Men att döda en gullig älg eller hare ! ?! Det skulle jag bara kunna i direkt självförsvar. Hum. Förresten gillar jag bäst grillad kyckling frân köpdisken

    G-mor

    SvaraRadera
  6. Haha nej tyvärr är det faktiskt inte det! Vi har likadan tvätt/torktumlare och röda skåp inge mer =) visst var det fint i alla fall!

    SvaraRadera