tisdag 13 augusti 2013

Mina känslor för hösten


Sista tiden har jag verkligen börjat känna att hösten är här. Det är en helt annan luft ute, den är friskare och behagligt sval. Men jag kommer inte överrens med mig själv om mina känslor för hösten. Det är för mig alltid en sorg att sommaren är över. Trots att jag också ser fram emot varmare kläder, tända fönsterlampor och stearinljus, vackra höstlöv och det sista trädgårdsarbetet. Hösten har sin tjusning, men det är också en transportsträcka mot den där enormt mörka, gråa och trista tiden i november och den där evighetslånga och jättekalla januari. Hursomhelst. 

Medan minstingen tog igen sig idag så tog jag och dottern tag i lite stök i växthuset. Några plantor behövdes knytas upp och några hade gjort sitt. De fick tillsammans med lite sorgsna blommor skjuts till komposten. Jag kikade till mina morötter och till min stora glädje verkar naturen skött sitt. Jag har inte lyft ett finger sedan jag satts dem, men trots det verkar vi få skörda lagom till första frostnäterna. Årets första äpple plockades också in och trots den där sorgen att sommaren är över föddes en jättelust att bums sätta igång med höstarbetet.

9 kommentarer:

  1. Hösten är ju supermysig med allt det där du nämnde. :) Men ja, sen kommer november... som tur är, endast för den månadens skull, så går tiden snabbt!
    Jag vill också ha äpplen att plocka in nu!
    När tror du första nattfrosten kommer? :)

    SvaraRadera
  2. Vi får ta med oss denna fantastiska sommar in i höstmörkret!
    Jag gillar hösten, den är vacker!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag minns den ljuva tiden som igâr, när luften blev kall och klar, löven kantade vägen till skolan som började, kamraterna som man fnissade tillsammans med, när man berättade om sommarens resor. Framtiden var vâr med nya skrivböcher och scheman. I är skulle man göra sina läxor ordentligt och bli bäst i klassen :) always...

    Samma sak med förberedningen av köksträdgârden. Den är superviktig om man skall fâ nân utdelning nästa sommar och nästa. Det är allvarliga grejer. Den som inte förbereder, missar resultaten och grämer sig kanske hela livet och blir sura citronen. Man skall gräva om, gödsla, plocka bort ogräs pâ ett tidigt stadium. Sen kan man välja vad eller vem som helst som helst för det kommer att växa sâ det knakar.
    Hösten är viktig. Gör era val !

    Gammelmor utanför Paris

    SvaraRadera
  4. Jag tillhör ju den skaran som njuter av varje årstid.
    Även den mörka men mysiga november och den låååånga dystra januari. Tänk om vi hade samma årstid året runt....trist:(
    Det är nog lite som man brukar säga till barnen -det är bara nyttigt att ha lite tråkigt ibland;)

    SvaraRadera
  5. Å och jag som gillar sensommaren/hösten så mycket ;-). Så härligt det är när trädgården leverera, det finns inte mycket i matväg som slår egenodlat.

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Ja du , det är delade känslor det där med årstiderna. Jag gillar dem var och en på sitt sätt men sommaren är alldeles för kort så man hinner inte med....
    Kram
    //bara anna

    SvaraRadera
  7. Jag älskar hösten och tillbringar sommaren med att längta dit! Här är det sommar alldeles för länge, ska vi byta boende med varandra?:) Har förstått att många känner som du och jag kan tänka mig att det är jobbigt att veta att man inte kan ändra på det som kommer... Kanske försöka komma iväg en helg i tristaste januari, på spa eller nåt sånt? Kram!

    SvaraRadera
  8. Ja, det är verkligen både vackert och vemodigt. Kram!

    SvaraRadera
  9. Känner så väl igen den där dubbelheten, å, som jag kämpar med den!

    SvaraRadera