fredag 22 juli 2011

Norrlands guld

T's pappa kom hit med nykokt hjortronsylt i förra veckan. Den burken är snart slut så jag plockade upp bär ur frysen för att kunna koka mera. Men efterrätt vid besök är ju ganska trevligt så jag provade något nytt och gjorde en hjortronpaj igår. Den blev härligt knäckig och med lite vaniljglass till blev den supergod!

Eftersom bären varit frysta lät jag de rinna av och rörde i lite potatismjöl innan jag lade dem i pajformen. Därefter blandade jag 2 dl havregryn, 1 dl socker, ca 2 dl vetemjöl och hällde sedan över 150g smält smör. Klickade ut kladdet över bären och gräddade i 200 grader i ca 30 minuter! Mycket enkelt och värt ett försök!

1 kommentar:

  1. Shit,,,,,,,,,,det där ser gott ut :)
    å missa inte

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    VÄLKOMMEN :)
    Håkan

    SvaraRadera