söndag 28 september 2014

Bortskämd och fattig




Ny vecka och skola för dottern imorgon igen, då blir det jag och pojkarna som är hemma. Jag undrar just hur vi en dag ska vänja oss med den vanliga vardagen igen. Utan varandra. När vi ska åter på varsitt jobb och när barnen ska lämnas på skola och förskola. När vi jobbar omlott på helgerna och när alla måsten ska hinnas med på kvällstid. När semester innebär fyra veckors ledighet och ingenting annat. Småbarnslivet är väl inte rosenrött alla gånger men att dagligen ha möjligheten dela på stort och smått är det. Bortskämd blir man av att leva såhär! Och fattig. Men det har det också varit värt - flera hundra gånger om.

8 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder! Sådana sötkorvar du har:)

    Jag håller med dig om det du skriver! Var barnflicka när jag var ung, åt två småttingar på ett år och tre år. Och två föräldrar som jobbade typ dygnet runt. Då lovade jag mig själv att så ska jag aldrig ha det. Var helt inställd på att vi skulle gå ner i tid under småbarnsåren. Därför har det varit extra hemskt att ha M bortlämnad hela dagarna på förskolan, men tyvärr kan man ju inte välja om man vill vara sjuk eller ej. Och eftersom jag varit SÅ sjuk och behövt hjälp med det mest basala så har det liksom inte varit ett alternativ att ha honom hemma. Och P har måst jobba heltid för vi har ju bara haft den lönen liksom. Ibland kan det då vara lite frustrerande att höra familjer där båda jobbat heltid från start och där man värderar högre att åka till Turkiet på en veckas all inkl. ist för att låta barnen gå kortare dagar på dagis... Oj vad långt det blev:) Engagerande ämne:)

    SvaraRadera
  2. Hej vad kul att höra från dig!
    Så skönt när man kan vara hemma med barnen, ni har gjort helt rätt i mitt tycke.
    Förstår att ni går igenom en tuff tid nu med sjukdom nära inpå, det är skitjobbigt, har gått igenom samma sak.
    Förresten, vilken fin bild på dig i headern!
    Kram
    //www.baraanna.se

    SvaraRadera
  3. Först: Vilka FANTASTISKA foton!
    Sedan: Jaa...sådana tankar vevar också inom mig.
    Önskar dig och de dina en riktigt underbar vecka!

    SvaraRadera
  4. Här är receptet på efterrätten! Det är inga exakta mängder eftersom jag bara höftade lite.. hehe.
    100 g smält smör
    2 äggulor
    Typ en dl socker
    6-7 bitar smält mörk (70 %) choklad
    En dutt vetemjöl
    Ugn 200 grader i 12 minuter (laga dem i små formar).

    SvaraRadera
  5. Tack för din rara kommentar hos mej! Har läst och sett på dina vackra bilder, så duktig du är! Vinterbilderna gjorde att jag kände ett litet längtepirr... jag som inte tycker om vintern alls!

    Ha det gott och njut denna sista tid innan jobbet tar vid.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Jag känner så väl igen mig i bristen på tid och behovet av att hitta ett hållbart sätt där vi får FAMILJETID. Så viktigt mitt i jobb, skola och aktiviteter som bara rullar på. Kram.

    SvaraRadera
  7. Åh, jag kan tänka mig hur du känner. Tycker att jag inte hinner annat än att jobba och sköta vardagssysslor, och då har jag inte ens barn! Jag förstår verkligen inte hur folk hinner med...

    SvaraRadera
  8. Och vilka fantastiska foton förresten, jättefina!

    SvaraRadera