torsdag 13 februari 2014

Semlor för en stackars allergiker

 
 

Jag verkligen älskar semlor, men i ärlighetens namn lärde jag mig tycka om mandelmassan ganska precis i den veva jag insåg att jag också var allergisk emot den. Alltså i vuxen ålder. Eftersom jag har reagerat allt tydligare på mandel så har jag på slutet undvikit bakverk med mandel i och så även semlorna. Ja okej, ett och annat lock har jag stulit och visst har det också hänt att jag offrat mig ibland. 

I vilket fall. Häromdagen fick jag veta att det fanns ett bra alternativ till mandelmassa -gjord på mannagryn. Och tjoho! I år ska jag äta semlor igen! :-) Receptet hittar ni ovan och ett tips är att röra ihop den med lite av den vispade grädden för att inte få den så tjock och grynig. Ett perfekt alternativ för en stackars allergiker som mig! Tummen upp!

2 kommentarer:

  1. Mannagryn är ju gott, så det låter som en god kombo!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad smart med mannagryn, det är ju lite samma konsistens som mandelmassa. Annars vet jag de som sätter sylt istället, men det tycker jag är helt fel :)

    SvaraRadera