tisdag 11 februari 2014

Att känna våren


Idag när jag öppnade ytterdörren kunde jag känna våren. Egentligen är det alldeles för tidigt! Men ute luktade det av smält snö och fåglarna kvittrade ivrigt i kör. 

Det har varit plusgrader dygnet runt under februari, den vintermånad som annars burkar vara en av kallaste vi har. Faktiskt är jag inte helt inställd på vår än, även om det kittlar lite när vägarna blivit bara och det droppar från hustaken. Det fattas mig faktiskt en del av vintern innan jag är beredd att välkomna våren. Den delen med lagom många minusgrader och en stor sol ovanför. Vårvintern. När vi fått en dos av den, då kan det gärna få vända! Då kan våren komma!

Men jag tänkte inte vara sämre än att jag tar till vara på det här idag. Lukten, takdroppet och fågelkvittret. Fönstret står på glänt och jag byter med glädje ut lite instängd luft. Och efter det och ett gäng apelsiner tänker jag halka ut på en stillsam promenad med en minst fem år gammal spellista i mina öron.

1 kommentar:

  1. Våren är den årstid som doftar allra godast för man har saknat det så mycket under den kalla och torra vintern! Snart har vi VÅR! Pirret!

    SvaraRadera