fredag 12 juli 2013

Bärsäsongen har börjat




Jag älskar att varje år få fylla frysen med bär. Konstigt nog krävs det mer och mer för varje år, för trots att jag i fjol plockade vad jag ansåg massor har vi nu ändå tvingats köpa sylt under en tid. Igår föreslog svärfar hjortronplockning, så vi gav oss ut långt bort i ingenstans och fann några liter färdiga bär. 

Det är tur att han visar mig runt i bärskogarna eftersom jag själv varken hittar dit eller törs vara där ensam. Något mer avslappnad känner jag mig dock för varje år men när man kommer till en plats där djuren precis rest sig ifrån och lämnat platsen börjar hjärtat slå lite extra. Asfaltsblomma som jag i grunden är.

På en vecka till finns säkert betydligt mer med hjortron att plocka. Därefter blir det att ladda rejält med både blåbär och lingon. Och kanske lite tranbär.

4 kommentarer:

  1. Bärplockning är fantastiskt avkopplande! Avis på hjortronen helt klart!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt med bär i frysen! Hjortron känns exotiskt:) Här får vi inte ens blåbär i år ..

    SvaraRadera
  3. Det är fantastiskt fint med bär! Vi hittade blåbär idag som vi genast åt upp. Jag har så svårt att inte äta upp dem, men jag vill också ha frysen full :) Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag är lite dålig på att ta till vara på vad skogen ger. Vill men det blir liksom aldrig av:/
    Nu när vi var upp till stugan hade jag lyckan att få en stor påse hjortron med hem som min goa kusin plockat:) Honom finns det ingen hejd på han plockar massor av allt!

    SvaraRadera