tisdag 5 februari 2013

Umgås med tystnaden


Innan jag fick barn behövde jag aldrig tystnad. Jag var nästan aldrig själv och råkade jag vara det stod radion eller tvn alltid på som sällskap. Jag läste tom bäst med musik i hörlurarna samtidigt! Nu däremot, har jag ett enormt behov av tystnad. Att få vara ifred en stund. Jag kommer på mig själv ibland, sittandes ensam hemma i det tysta och på kvällarna behöver jag en stund för mig själv, för att hinna känna lugn innan jag kryper ned i sängen med de andra.

Idag är barnen på dagis några timmar. Jag har försökt få tråkiga nödvändiga saker bortgjorda, såsom snöskottning och telefonsamtal och sånt. När det sedan var klart kickade jag igång och började städa här hemma. Det gör jag bäst under press, när någon är på ingående eller om jag som nu, har en tid att passa. Hela hemmet doftar nu Linoljesåpa som UnderbaraClara tipsade mig och alla sina andra läsare om för bra längesedan nu. Testa det! Jag tycker den är helt suverän!

5 kommentarer:

  1. Jag älskar också tystnaden! Bara vara och göra ingenting det är underbart! Därför njuter jag extra av mina söndagskvällar när barnen sover och mannen har åkt till jobbet!
    Man ska bara komma över den där jobbiga tröskeln så kommer träningen av sig själv!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tror att jag egentligen har ett behov tystnad och ensamhet, men just nu är jag ju själv så ofta att jag längtar efter någon som pratar, någon som rör sig... Det är väl det där att man vill känna att man kan välja själv antar jag. Linoljesåpa lät spännande, det ska jag kolla upp!

    SvaraRadera
  3. Tystnad ja, det behövs ibland...när jag är ensam hemma har jag varken radio eller Tv på...älskar tystnad ibland...och bara filosofera för mej själv, läsa, meditera eller Yoga;) härligt!
    Har ni mycket snö?? Här snöar det för fullt nu...mannen ska just ut o snö röja åt några grannar med traktorn;)
    Ha de !
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ååå,få lyssna på tystnaden är ju bland det bästa som finns!:)

    SvaraRadera
  5. Håller med, ibland behöver man tystnaden nåt enormt.
    Kram.

    SvaraRadera